• سه شنبه ٧ بهمن ١٣٩٩-١٥:٥٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٥٤٠
در صحن علنی شورای شهر مطرح شد:

تهران با کمک صنعت هتل سازی و زیرساخت‌ها به مقصد گردشگری تبدیل می شود

در جریان بررسی تبصره الحاقی به مصوبه ساماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری در شهر تهران، اعضای شورای شهر به توسعه زیرساخت‌های گردشگری تاکید کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در جریان دویست و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران طرح الحاق عنوان عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری در بند « د» مصوبه ساماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این طرح پیشنهاد می‌شود که یک تبصره به عنوان تبصره چهارم ذیل بند « و» ماده چهارم مصوبه «نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی نظارت فنی و عوارض استفاده موقت در شهر تهران» اضافه شود.بر اساس تبصره الحاقی چهارم عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح‌های توسعه شهری (عوارض o،O1 و O2)  تا زمان بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری معادل 40 درصد ماخذ فعلی به عنوان علی الحساب دریافت می‌شود.

بهاره آروین به عنوان نماینده کمیسیون مشترک در توضیح این تبصره گفت: این تبصره در راستای ایجاد تسهیلات برای گسترش گردشگری است و بر اساس آن عوارض افزایش ارزش قانونی تا زمان بهره‌برداری گردشگری عوارض همان 40 درصد خواهد ماند.

در ادامه حسن خلیل آبادی به عنوان طراح این طرح اعلام کرد که هدف ما ایجاد تسهیلات برای کسانی است که زیرساخت‌های گردشگری ایجاد می‌کنند تا تسهیلات مصوبات قبلی به موارد دیگر هم تسری پیدا کند اما این تبصره ما را به آن هدف نمی‌رساند.

گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران در مخالفت با این تبصره گفت: این عوارض نسبت به هزینه کلانی که برای ساخت هتل پرداخت می‌شود عدد قابل ملاحظه‌ای برای سازننده نیست اما برای شهرداری تهران قابل ملاحشه است با این مصوبه حدود 50 تا 60 میلیارد تومان همین امسال از درامد شهرداری تهران کسر خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که عوارض عرصه گرفته نشود اما عوارض اعیانی گرفته شود تا درآمد شهرداری از این محل قطع نشود.

در ادامه خلیل آبادی گفت: با این پیشنهاد گلپایگانی اقدامی به نفع گردشگری انجام نخواهد شد و گردشگران متضرر می‌شوند و کسی هتل نمی‌سازد. ساخت هتل در تهران نسبت به قبل نصف شده است. ما اگر می‌خواهیم تهران به مقصد گردشگری  تبدیل شود باید به ساخت و ساز هتل و زیر ساخت توجه کنیم.

در ادامه علی اعطا پیشنهاد حذف عوارض O1  و O2 را از تبصره الحاقی چهارم مطرح کرد. به این معنی که عوارض O1 و O2 از هتل سازان دریافت شود.

اعطا در توضیح پیشنهاد خود گفت: این نکته را باید در نظر گرفت که عوارض دریافتی از این طریق نسبت به هزینه ساخت هنل رقم چندانی نخواهد بود و امتیاز ویژه‌ای برای سازنده هتل نیست و فقط باعث کاهش درآمدهای شهرداری تهران می‌شود.

توضیحی که البته با مخالفت حق شناس روبه رو شد.حق شناس در مخالفت با این پیشنهاد گفت: ما باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که آیا  می‌خواهیم این شهر به مقصد گردشگری تبدیل شود یا نه. بهتر است عوارض بعد از ساخت هتل گرفته شود نه برای ساخت آن.این شهر نیاز به زیرساخت گردشگری دارد و ما باید کمک کنیم تا در تهران هتل ساخته شود.

در ادامه ناهید خداکرمی در موافقت با این پیشنهاد گفت: هتلی که در تهران ساخته می‌شود و بعدها به یک برند تبدیل  می‌شود نباید باعث شود تا ما از حقوق مردم که عوارض است، بگذریم.این در صورتی است که سازنده این عوارض را طی بازه زمانی 5 ساله باید بپردازد و رقم چندانی نخواهد بود.البته تسهیلات دیگری نیز پیش بینی شده است که سازنده می‌تواند از آنها استفاده کند.

حجت نظری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: خیلی از موارد را  باید جز حقوق شهروندان در نظر بگیریم. در شورای چهارم اجازه استفاده تجاری از فضاهای مذهبی بسیاری داده شد و این باعث شد محیط‌های اطراف حسینیه‌ها به جای فعالیت مذهبی، تجاری شوند. دلیل اجازه تجاری‌سازی برای تسهیل فعالیت مذهبی بود اما برخی جاها سو استفاده شد و صرفا فقط کار تجاری صورت گرفت. ما به این مسائل چیزی نمی‌گوییم ولی وقتی مباحث گردشکری مطرح است با آن مقابله می‌کنیم.دوستان به این پیشنهاد رای ندهند.

در ادامه اعطا گفت: اینکه تهران مقصد گردشگری نیست مشکل این نیست که هتل ندارد.هرزمانی تهران به  مقصد گردشگری تبدیل شد سازوکارها به سمت ساخت هتل می‌رود. رقم عوارض ساختمان چند درصد هزینه ساخت است. با حذف این عوارض جنبش هتل‌سازی اتفاق می‌افتد.

اما حسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: پیشنهاد در کمیسیون مشترک با همین حرارات مطرح شد و قاطعانه رد شد.از طرفی بناست ما به عنوان نمایندگی مردم کمک کنیم تهران به جهان شهر تبدیل شود و صنعت توریسم و توسعه هتل‌سازی یکی از این اقدامات است، کفایت نمی‌کند اما لازم است.

او ادامه داد: بالای 80 درصد هتل‌های ایران در مشهد است و این صنعت ورشکست شده ولی در اینجا بحث متفاوت است. شهرداری تهران  50 تا 60 میلیارد تومان عدم نفع داشته باشد اما این اقدام این پیام را داشته باشد که ما اعتقاد داریم صنعت توریسم باید توسعه پیدا کند.

محمد سالاری در ادامه گفت: در جلسه مشترک در این باره صحبت شد و متاسفانه فرمول و جداول ناشی از توسعه پیچیده است و همکاران متوجه نشدند.این عوارض برای همه هتل‌ها نیست بلکه برای هتل‌های معدودی است که تراکم بیشتری را دریافت می‌کنند.با دریافت این عوارض می‌توان آنها را در مناطق کمتر توسعه یافته استفاده کرد.

در ادامه اما گلپایگانی توضیحاتی را ارائه داد و گفت:  قانون تخفیفاتی برای گردشگری قائل شده و گفته است عوارض بعد از 5 سال گرفته شود.عدد عوارض ساختمانی برای هتل‌سازی قابل مقایسه با رقم هزینه ساخت و خرید زمین هتل نیست.او همچین توضیحاتی را درباره (عوارض o،O1 و O2   ) ارائه داد.

گلپایگانی ادامه : عوارض o)  ) عوارض ارزش افزوده بر عرصه است که به دلیل تغییر طرح تفصیلی ایجاد شده و ملک ارزش افزوده پیدا کرده است و ما مشکلی برای ارائه تخفیف در این زمینه نداریم. اما افزایش تراکم در این ملک بیش از حد در نظر گرفته شده شامل عوارض O2  است. فرضا اگر تراکم ملکی 300 است اما تبدیل به 400 شده است عوارض O1  به آن تعلق می‌گیرد.عوارض O2 هم به این معناست که اگر تراکم اعیان ملک از حد مجاز بالاتر رفت شامل عوارض شود که این عوارض شامل هتل‌های بزرگ مقیاس می‌شود.

در ادامه به دلیل پایان وقت شورا و نیاز به بحث بیشتر دراین باره دستور مورد نظر مراعا اعلام شده و قرار بر این شد تا در جلسه آینده ادامه آن مورد بررسی قرار گیرد.

17-267

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: